Friday, August 11, 2017

תזכורת על חשיבות התזמון

Reminder about timely feedback

אחד הדברים שיוצא לשמוע לא מעט על בדיקות תוכנה הוא שמדובר בעסק של אספקת מידע - והדגש הוא תמיד על אספקת מידע מועיל בזמן. 
אבל, מה לעשות - זה לא תמיד מצליח. אתמול,ביום חמישי, למשל, עברתי על מסמך שנשלח אלי לסקירה, ובעקבות ההערות שלי אנחנו רוצים לשנות לגמרי את מבנה המסמך. אבל - המסמך הזה יוצג ביום ראשון לאוסף של אנשים שקשה למדי לכנס בחדר אחד, וחלק מהשינויים הדרושים ייקחו קצת יותר מאשר יום (זה לא מסמך קצר, ומי שכותב אותו הוא קצת כמוני - לוקח לנו נצח לכתוב משפט וחצי). אז מה עושים? "טוב, נו, חבל. אולי נתקן את זה אחר כך, אבל בינתיים נציג אותו כמו שהוא יחד עם כמה מהתיקונים הקטנים יותר שכן אפשר להכניס". שנינו מסכימים שהיה עדיף לשנות את הפורמט, שנינו מסכימים שעדיף להציג את המסמך הנוכחי מאשר לנסות לאסוף את כולם באותו חדר שוב, שנינו קצת מבואסים מזה. 
אילו הייתי מגיע לפני יומיים עם התובנות האלה (מה שהיה אפשרי, אילו הייתי מגיע לקרוא את המסמך קודם) - שנינו היינו מרוצים יותר. 
אבל, החלק שקצת חבל לי הוא שאני לא חושב שיש הרבה מה ללמוד מהמקרה הזה - בהינתן מצב דומה, כנראה שהייתי חוזר על ההתנהגות הנוכחית ומגיע לקרוא את המסמך יחסית מאוחר. למה? כי היו לי משימות דחופות יותר, וכי לא ציפיתי שיהיו לי הערות שינוי עד כדי כך מרחיקות לכת.  יכול להיות שברפרוף מהיר על המסמך יכולתי לתת משוב ראשוני, אבל במקרה הזה לקח לי בערך חצי שעה להבין שמשהו לא בסדר, אז לא בטוח עד כמה רפרוף היה עוזר. 
אבל נו, זה החלק העצוב של יוריסטיקות - הן נכשלות לפעמים. 

------------------------------------------------------------------------------------------
One of the things commonly said about software testing is that it is the business of providing information - focusing on timely & relevant information. 
However, this doesn't always work out well. Yesterday, in Thursday, I spent several hours reviewing a document sent to me by a colleague. One of my comments was "the scope of this document is wrong" and another one was "I'm missing some sections about this, this and that". Knowing that these changes mean quite a bit of work I hopped over to the room next door and had a little chat with the author. We both agreed that the changes would make the document better, but a review meeting is already set to Sunday, and it isn't easy to get the relevant people in one room, so moving the meeting is quite expensive, even ignoring the other stress factor that want this review done (some very pushy project managers and possibly a miscommunication with some customers). Making those changes would require a bit more than half a day (Weekend in Israel is Friday & Saturday)  and we both agree that presenting the document as is would be better to presenting a better version of it later. Still, now both of us are bummed because we know this could have been better had I come up with this feedback a couple of days earlier. 
The sad part is that I don't think there's much to learn here. It's a reminder of why timely feedback is important, but given a similar situation I would probably behave in a similar manner, postponing the review to deal with more urgent (and more important) tasks. Most of the times, my comments might be numerous and require some work to fix, but it is usually less than half a day.  Maybe, had I skimmed the document... but it took me about half an hour to realize that the structure of the document was wrong, so I think it wouldn't have helped. All in all, that's the meaning of risk - something might go wrong, and I have accepted this risk. 
Ah, well, that's the sad part about heuristics (I used "if it was urgent and important, someone would be nagging me" heuristic) - they sometime fail. 

No comments:

Post a Comment